Lasă un comentariu

Insomnia

„Somnul este un fenomen fiziologic natural, dar este si un comportamnet invatat.” (Michael Stevenson – psiholog)

Cantitatea si calitatea somnului pot fi afectate de varsta,  activitate, sex, starea de sanatate si factorii de mediu.

Adultul mediu doarme intre 6-8 ore pe noapte. Femeile au mai multe probleme de somn decat barbatii, iar tulburarile de somn se intensifica o data cu varsta.

Pe langa alimente, aer si apa, somnul este o nevoie fiziologica vitala pentru supravietuirea omului si critica pentru existenta acestuia. O lipsa cronica de somn reduce performantele fizice si intelectuale din timpul zilei si poate genera anxietate, depresie sau alte probleme.

Tipuri de probleme de somn:

  • Greutatea de a adormi este adesea cauzata de faptul ca nu ne putem opri gandurile si grijile care ne umbla prin minte. Deseori este de vina anxietatea, sau o emotie puternica, ca o furie, care nu a fost rezolvata in timpul zilei. Si emotiile anticipative pot ingreuna adormitul. Printre cauzele fizice se numara indigestia, nervozitatea picioarelor si agitatia produsa de alcool.
  • Trezitul  devreme dimineata si incapacitatea de a readormi poate fi un simptom de depresie si/sau anxietate. Poate sa apara si dupa consumul exagerat  de alcool si cofeina.
  • Melatonina este sintetizată la nivel epifizar, în condiţiile în care intensitatea luminii scade, pornind de la serotonină, o substanţă neurotransmiţătoare. Are rol important în aşa-numitul ritm nictemeral, adică alternanţa periodică somn-stare de veghe. Scăderea intensităţii luminii naturale stimulează sinteza sa, acest lucru asigurând odihna fiziologică. Acest fapt este deosebit de important, deoarece, în timpul stării de veghe, în organism se acumulează cantităţi importante de substanţe toxice, care pot fi eliminate doar în timpul somnului, corespunzător bioritmului fiecăruia.  Scaderea cantitatii de melatonina este mai evidenta la varstnici si la persoanele care lucreaza in ture si poate fi  una dintre cauzele tulburarilor de somn.

Igiena somnului

Este modul de a va reorganiza programul zilnic si a crea astfel conditii propice somnului:

  • un pat confortabil;
  • temperatura acceptabila – 18-19 grade Celsius, intuneric si liniste;
  • cu 1-2 ore inainte de somn, nu fumati, nu beti alcool, nu consumati alimente greu digerabile;
  • incercati sa va culcati si sa va treziti zilnic la aceleasi ore;

Daca acestea nu va ajuta sa aveti un somn odihnitor, sau programul nu va permite sa respectati indicatiile anterioare, depistam cauza somnului ineficient si o tratam.

Reducerea stresului este esentiala pentru a evita oboseala consecutiva insomniei – se poate apela la Rhodiolin, extract de rhodiola rosea, sau   MagneZiB6, sau Stress Management.

Diminuam pana la eliminare consumul de tutun folosind Smokerade, compus din urmatoarele substante active: extractul de ardei roşu Cayenne – care ameliorează simptomele tipice ale aparatului respirator şi protejează celulele în vederea producerii de energie; acidul elagic din fructe – care se găseşte în concentraţia cea mai mare în zmeură şi are efect detoxifiant şi protector celular; antioxidanţii – vitaminele C şi E, microelementele zinc, seleniu şi polifenolii din ceaiul verde – care acţionează sinergic, protejând vasele sanguine, plămânii, inima, stomacul, vezica urinară şi hemoglobina faţă de substanţele nocive.

Ne asiguram ca vom avea o digestie usoara folosind in timpul meselor Digestive Enzymes – complex de enzime naturale, cea mai importanta fiind papaina, echivalentul vegetal al pepsinei produse de organismul uman – sau Digest Ease, sau Meal Time.

Un supliment alimentar cu conţinut de melatonină poate fi de un real folos. Calivita International ne pune la dispozitie, in afara produselor amintite mai sus, Melatonin in doua variante – cu adaus de calciu sau fara. Există numeroase studii care dovedesc şi capacitatea activităţii antioxidante a melatoninei. După cum se ştie, antioxidanţii sunt substanţe capabile să reducă, să neutralizeze şi să prevină leziunile provocate în organism de către radicalii liberi formaţi în urma unor procese de oxidare. Radicalii liberi astfel formaţi atacă membrana celulară, putând leza chiar şi acidul deoxiribonucleic, cu posibilitatea de a declanşa un proces cancerigen. Numeroase cercetări  de laborator au demonstrat că melatonina este un antioxidant mai puternic chiar decât alte substanţe binecunoscute pentru activităţile lor antioxidante, cum ar fi vitamina E, beta-carotenul şi vitamina C. Prin proprietăţile sale antioxidante, melatonina neutralizează radicalii liberi, stimulează enzimele antioxidative, creşte eficienţa fosforilării oxidative la nivel mitocondrial, reduce dispersia electronilor (prin aceasta scade generarea de noi radicali liberi) şi  creşte eficienţa altor antioxidanţi.  De asemenea, cercetările au demonstrat că melatonina este capabilă să îmbunătăţească funcţiile sistemului imunitar. Se pare că poate neutraliza efectele negative pe care le exercită stresul, medicamentele şi infecţiile asupra sistemului imunitar.

Concluzii:

Somnul insuficient pe termen scurt duce la degradarea treptată şi cumulativă a performanţelor intelectuale, atenţiei şi comportamentului. În acelaşi timp creşte timpul de reacţie la evenimente, se reduce vigilenţa, gândirea devine înceată şi confuză şi creşte durata rezolvării problemelor.

Somnul insuficient pe termen lung generează şi agravează problemele de sănătate, scurtând astfel speranţa de viaţa.

Pentru fiecare problema, natura ne-a lasat si remediul, sa-l folosim!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: